احیاء کم جانِ بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار در فروشگاه‌های شهر ما مشهد + آدرس (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی برداشت ۸۵ هزار تن پسته در خراسان رضوی نمایشگاه کار شرق کشور خردادماه در مشهد برگزار می‌شود معنای «فوق العاده خاص» در فیش حقوقی چیست؟ | کدام کارمندان مشمول این امتیاز می‌شوند؟ نرخ دلار به کمتر از ۶۰ هزار تومان نزول کرد | حباب سکه چقدر شد؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) برای اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب مشهد ۴۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است قیمت طلا امروز صعود کرد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مرغ گران می‌شود؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت خودرو در بازار امروز (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | قیمت‌ها ریزشی شد پیش‌بینی مهم برای آینده بازار طلا و سکه | طلای دست دوم نخرید (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت دلار طی روزهای آینده | آیا نرخ ارز کاهش خواهد یافت؟ تحرکات صندوق‌های طلا چه سیگنالی به بازار داد؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌فروش بلیت قطار برای نیمه اول خرداد از امروز آغاز می‌شود (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته ریشه غیراقتصادی داشت آغاز فروش پیکاپ کرمان موتور با تحویل فوری + جزئیات (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون اشتغال وزارت کار: نرخ بیکاری جوانان ۲۱.۲ درصد است فردا (۲۵ اردیبهشت) یارانه این دهک‌ها واریز می‌شود | مبلغ یارانه چقدر است؟ منتظر کاهش بیشتر قیمت دلار باشید | قیمت دلار چقدر کاهش خواهد یافت؟ پیش‌بینی بورس (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | سطوح حمایتی نماد‌ها منجی شاخص کل می‌شود؟ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | سکه امامی به کف شیرین خرید رسید جزئیات طرح فروش سایپا ویژه دهه کرامت ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول و لینک ثبت‌نام نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: کاهش ساعت کاری نیاز به نگاه کارشناسی‌ بیشتری دارد توضیحات اتاق اصناف مشهد درباره «شناسه یکتا»ی اصناف عقب‌نشینی ۳۲ هزار واحدی بورس | ۹۰ درصد نماد‌ها منفی شد! (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین، سطح زیر کشت هندوانه بذری در خراسان‌رضوی است
سرخط خبرها

افزایش ۶۰ درصدی راندمان گندم در طرح تحول کشاورزی خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۹۳۴۵۹
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
افزایش ۶۰ درصدی راندمان گندم در طرح تحول کشاورزی خراسان رضوی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: قرار است در طرح تحول کشاورزی استان در زمینه گندم ۶۰درصد، جو ۴۳درصد، چغندرقند ۲۷درصد، ذرت علوفه‌ای ۲۲درصد، پنبه ۴۰درصد، زعفران ۴۳درصد، زیره سبز ۵۸درصد، انگور آبی ۵۵درصد و پسته آبی ۲۷درصد افزایش راندمان داشته باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامرضا قنبری امروز، ۱۸ آبان‌ماه، در همایش و گردهمایی کشاورزان در قالب طرح تحول کشاورزی استان که در مجتمع آیه‌ها در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امنیت غذایی پایدار امروز در تمام کشورهای دنیا یک مسئله بسیار کلیدی و راهبردی است، حتی کشورهای اروپایی که بین خودشان برخی محصولات را تقسیم کرده بودند، امروز به این نتیجه رسیدند که باید به تامین موادغذایی جامعه خود توجه کنند و گرنه دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: در کشور ما نیز با توجه به تحریم‌ها، خشکسالی‌ها، مشکلات و‌ موانع پیش‌رو قطعاً مسئله امنیت غذایی یکی از مسائل بسیار مهم و کلیدی است. امنیت غذایی به شکل جدی به تولید پایدار گره خورده، اگر تولید پایدار و ثبات در تولید نداشته باشیم می‌توانیم در تأمین امنیت غذایی کشور و غذای جامعه اطمینان لازم و کافی را داشته باشیم.

قنبری بیان کرد: تولید پایدار و باثبات یکی از مسائلی است که به پارامترهای مختلفی گره خورده، مهم‌ترین پارامتر قیمت تمام شده تولید در این مرحله و زمان کشورمان است. می‌توانم ادعا کنم ما در بیشتر محصولات مورد نیاز کشورمان نه تنها می‌توانیم تامین‌کننده نیاز جامعه خود باشیم، بلکه می‌توانیم پشتیبان بخشی از جامعه جهانی و تامین‌کننده بخشی از غذای کشورهای جهان باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: مقام معظم رهبری و برخی مسئولان نگرانی‌هایی را در زمینه بخش کشاورزی بیان کردند و این است که بارها شاهد بودیم ظرفیت‌های یک محصول در جامعه موجود است اما دچار کمبود می‌شویم و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند یا بالعکس، تولید انجام می‌شود و کشاورزان، تولیدکنندگان و بهره‌برداران بیشتر تقاضای خرید دارند.

وی اضافه کرد: در استان در یک سال گذشته باغ‌داران آلو، زعفران و حتی کشمش درخواست خرید آلو داشتند اما دولت جز چند محصول استراتژیک ظرفیت ندارد که نسبت به خرید تضمینی اقدام ‌کند. این ظرفیت دولت در جامعه ۵ تا ۷ درصد است و بقیه باید در بخش خصوصی تأمین و مدیریت شود. یک دلیل اصلی که کشاورزان و تولیدکنندگان درخواست خرید محصول می‌کنند این است که قیمت تمام شده محصولات در مزرعه افزایش یافته و تناسبی با قیمت خرید در بازار ندارد، در بازار نیز مردم قدرت خرید با قیمت بالا ندارند اما سوبسید مسیر درستی نیست. 

قنبری در خصوص طرح تحول در بخش کشاورزی استان عنوان کرد: برای این طرح جلسات مداوم و پیگیری مسئولان ارشد به ویژه استاندار را داشتیم. یکی از موارد مهم در این زمینه ارتقای راندمان تولید است. گندم در استان ۳/۵ تن در هکتار برداشت می‌شود اما رکورددارهای ما در استان تا ۱۴تن در هکتار تولید و امسال تا ۱۳ تن تولید داشتند، فاصله بین ۱۳ تن تا ۳/۵تن بسیار زیاد است. هزینه و سرمایه‌گذاری می‌شود اما بهره‌وری، میزان و راندمان تولید بسیار پایین است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ضایعات کشاورزی مسئله دیگری است که باعث شده قیمت تمام شده محصولات افزایش پیدا کند. امسال برخی محصولات ما به مغازه آمد اما مردم نمی‌توانستند خرید کنند؛ زیرا قیمت بالا بود. تنها راهی که باید به آن متمسک شویم، افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی بوده که صورت مسئله اصلی است. یکی از برنامه‌های تحولی ما افزایش راندمان تولید است.

وی تصریح کرد: در برنامه طرح تحول که ۲۰ روز است به شهرستان‌ها ارائه شده، ۱۴ میز محصولی با دو راهبرد محصولات استراتژیک و مزیت‌های اصلی انتخاب شده است. میزهای محصولی در شهرستان‌ها تشکیل شده و راهبرد اصلی این طرح توسط میزهای محصولی در شهرستان‌ها مدیریت و راهبری خواهد شد. کشاورزان نقش اصلی را در راهبری و افزایش راندمان تولید در استان خواهند داشت و ماموریت کشاورزان در ارتقای راندمان تولید بسیار حائز اهمیت است.

قنبری گفت: برای تمام محصولات برش‌های استانی زدیم که در هر شهرستان تعداد کشاورزان آن محصول مشخص است. قرار است در گندم ۶۰ درصد، جو ۴۳ درصد، چغندر قند ۲۷ درصد، ذرت علوفه‌ای ۲۲ درصد، پنبه ۴۰ درصد، زعفران ۴۳ درصد، زیره سبز ۵۸ درصد، انگور آبی ۵۵ درصد و پسته آبی ۲۷ درصد افزایش راندمان داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: برنامه‌ریزی ما بر توسعه زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی استان متمرکز خواهد شد. آنچه در آینده کشاورزی استان و کشور تاثیرگذار بوده این است که در ارتباط با برخی مقوله‌های بهره‌وری و افزایش راندمان تولید در کشور گفتمان‌سازی کنیم و تبدیل به مطالبه عمومی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->